Szopka Satanistów map1 map2 map5

Monday, Jul 15th

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.
Home | Artykuły | Szopka Satanistów

Szopka Satanistów


Świątynia Szatana już po raz trzeci ustawiła na czas świąt Bożego Nasrodzenia swoją własną inscenizację przedstawiającą "Dzieciątko Baphomet" w głównym hallu budynku Kapitolu stanowego w Springfield, Illinois. Jak co roku, od wielu dziesięcioleci, w hallu Kapitolu eksponowana jest tradycyjna szopka betlejemska, a od kilku lat również Menora symbolizująca najważniejsze święto żydowskie Chanuka, wypadające w tym samym czasie co Boże Narodzenie (w 2021r.  19 - 26 grudnia). Nie wiadomo dlaczego Świątynia Szatana podaje, że inscenizacja przedstawiająca Bahometa, została tam umieszczona dla uczczenia "satanistyznego święta" Sol Invictus. W starożytnym Rzymie, od czasów Republiki aż do reform Konstantyna w IV wieku, obok klasycznego panteonu bogów, czczono również boga Słońce - Sol. Oddawanie czci boskiej słońcu było w starożytności powszechne na wszystkich kontynentach i akceptowane również w Rzymie. Święto Sol Invictus (Niezwyciężony, Niepokonany) obchodzono przez cały tydzień od przesilenia zimowego 25 grudnia (wg. kalendarza Juliańskiego, obecnie 21 grudnia). Od tej daty dni są coraz dłuższe, bóg-słońce rodzi się wtedy na nowo, odradza się, dając życiodajne promienie całemu światu. Wczesny Kościół katolicki nie zlikwidował święta Sol Invictus, zamieniając tylko obiekt czci z Sol, na Jezusa. Święto Sol Invictus nigdy nie było świętem satanistycznym ani ku czci Baphometa, a od półtora tysiąca lat data 25 grudnia jest przez wszystkich chrześcijan uznawana za dzień narodzin Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.


Baby Baphomet. Zdjęcie: Courtesy Justin L. Fowler/The State Journal-Register.


Figurę "dzieciątka Baphomet" zaprojektował tworzący w Albuquerque, New Mexico artysta Chris P. Andres tworzący w stylu horror. Figura jest uznawana przez członków "kongregacji" Świątyni Satana za dzieło sztuki.

Świątynia Szatana utrzymuje, że jest organizacją niereligijną, ale jest oficjalnie uznawana przez władze federalne za wyznanie, przysługują jej więc takie same prawa jak każdej innej grupie wynaniowej. Członkowie "kongregacji" Satanic Temple, pomimo zgłaszanej a-religijności, powołują się na prawa gwarantujące swobodę wyznania, czyli te, przysługujące stowarzyszeniom religijnym. Ale nie ma w tym widocznie żadnej sprzeczności, zwłaszcza w oczach urzędników wydających zezwolenia na takie ekspozycje, potwierdza to zresztą pośrednio fakt, że zdecydowana większość doniesień w gazetach i na różnych stronach internetowych też nie dostrzega niestsowności takiej interpretacji przepisów o wolności religii w USA, koncentrując się prawie wyłącznie na "nie cierpiącej zwłoki, ważnej treści" przesłania Baphometa o "harmonii, pojednaniu i jedności". W oficjalnym oświadczenoi po odsłonięciu instalacji przedstawiciel Satanic Temple wyraził "nadzieję, że biskup Paprocki dołączy do nas i że podając sobie ręce będziemy szerzyć przesłanie jedności". Thomas Paprocki, biskup diecezji w Springfield, Illinois, potępił inscenizację Baphometa i podkreślił, że nie powinno być miejsca dla satanistycznych inscenizacji w budynku Kapitolu, ani w żadnym innym miejscu.

Scena przedstawiająca "Baby Baphomet" jawnie nawiązuje do sceny ze stojącej tuż obok szopki betlejemskiej z leżącym w symbolicznym żłobie Dzieciątkiem Jezus. Scena Świątyni Sztana została powszechnie uznana za szyderstwo z chrześcijaństwa i za bluźnierstwo zasługujące na najwyższe potępienie. Administracja budynku umieściła poniższy napis obok tegorocznych inscenizacji:

"Stan Illinois, zgodnie z Pierwszą poprawką do Konstytucji Stanów Zjednoczonych musi zezwalać na tymczasowe, publiczne inscenizacje w budynku stanowego Kapiolu, pod warunkiem, że nie są one opłacane z pieniędzy podatników. Ponieważ pierwsze piętro rotundy Kapitolu jest miejscem publicznym, urzędnicy stanowi nie mogą legalnie cenzurować treści przemówień lub inscenizacji. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że urzędnicy publiczni mogą zgodnie z prawem ustalać rozsądne ograniczenia dotyczące czasu, miejsca i sposobu realizacji inscenizacji i przemówień, ale żadne przepisy nie mogą opierać się na ich treści."


Web Analytics